Saturday, March 23, 2013

Dunia Baru

Assalammualaikum.....

"GURU / CIKGU"...itula dunia baru ku... gelaran yang akan melekat denganku sampai ke liang lahad in sha Allah... topik ni la yang akan aku shre dalam blog tercinta ni (tercinta la sangat) hahah.....

so...klau ada sapa2 kenal dengan aku..mesti korang da tau kan yang selasa lepas...aku dan rakan2 seangkatan da mula melangkah ke dunia baru masing2...setelah beberapa lama  menanti dengan penuh debaran..akhirnya aku mendapat panggilan untuk berkhidmat di suatu kawasan perkampungan yang agak asing bagiku... asing??bukan perkampungan makhluk asing macam UFO tuee..hihih..maksudku bahasa percakapan dan budaya cara hidup yang agak berbeza daripada duniaku sebelum ini... apa2 pun aku terima dengan hati yang terbuka...dan sila ketuk kepala aku kalau aku masih tidak bersyukur ditugaskan di tempat ini.. sedangkan kawan2 yang lain tu dapat panggilan untuk berkhidmat di tempat2 yang lebih besar cabarannya...

Nama Sekolah tempat aku berkhidmat adalah... ehem2...lokasinya terletak agak2 dalam 25KM dari pekan Sipitang..(agak2 je ni)  Jalan menuju ke lokasi skolah kira oklah bagiku yang berkenderaan sendiri...majoriti penduduk kampung adalah berbangsa Kadayan dan Brunaiz..so bahasanya pun korang da boleh agak cmna kan... ada sleng tersendiri..so lepas ni klau korang ada bertegur sapa dengan ku dan sekiranya  korang dengar sleng yang agak lain skit, mby masa tu aku dalam proses membiasakan diri dengan bahasa mereka. 1 MALAYSIA ba kan..ahaksszz...(^__^)

Ada juga kalangan rakan2 ku yang prihatin nak juga tau d mna aku sty nanti...cmna gb...skolah...n paling penting cmna fe'el murid2 aku tu... so memandangkan aku dah sty 4 hari kat bumi Sipitang ni.. aku da la urus tempat tinggal kan...aku mohon rumah guru..Rumah batu dengan 3 bilik tidur , dua tandas, 1 dapur dan ruang tamu..(detail gilerr) haha...dan untuk ke sekolah aku akan berjalan kaki sejauhhh... emmmmmm.. sebanyak 20 langkah kot...hahhaha...rumah guru tu sebelah je ngan skolah.. Alhamdulillah... syukur.. lagi satu urusanku dipermudahkan Allah jika dibandingkan dengan rakan2 lain yang terpaksa berteduh kat rumah guru lama.. dan lagi kena  berdayung sampan untuk mencurahkan ilmu kepada anak bangsa.. arghhh...syukur sangat2... ..Alhamdulillah... gb ok..sangat membantu..rakan sejawat belum berapa kenal lagi...In Sha Allah akan datang aku berusaha membina rapo dengan mereka..hihi...murid2...belum kenal sangat belang mereka...but so far.. ok ja..klau ada yang buat hal tu angap cabaran ja la kan...

tu la...sebagai guru baru ni...memng banyak cabaran.. ada yang diuji dengan suasana tempat tinggal...karenah jiran, tukang kebun, pacik guard, macik kantin ka..karenah rakan sejawat..murid  dan sebagainya..tu ja bezanya...so janganlah kita asyik tidak bersyukur  kiranya ditimpa satu problem...sebab ...mby rakan kita yang lain lebih teruk lagi kan..kan...? ingatlah..bila kita redho Allah akan permudahkan yang sukar tu... dan paling penting sentiasa syukur dan senyum...

antara contoh situasi yang perlu tersenyum adalah...bila aku tau bekalan air d rumah aku menggunakan air tangki yang sumbernya daripada air hujan.. senyum....tangki yang sangat besar..airnya penuh... alhamdulillah.. dan air itu berjentik2...senyum... aku akan berenang dalam tangki menghapuskan jentik2 itu nanti...hahahah... dalam rumah tiada line phn celcome.. ..dkt luar mby ada dua bar..digi n maxsis blum try.. line intrnet dlam rumah pun x dapat..klau mau on9 kena lepak lama skit d skolah..hehe...senyummm.... lagi satu rumah yang aku sty rumah batu yang sangat luas.. senyum... tapi gb cakap bila hujan lebat air akan masuk bnyak tempat melalui atap yang bocor...senyum lagi...hahah.. dan yang paling teresnyum....bila nampak encik cicak pandai tergelincir jatuh dari atap dan encik itu berlari sangat laju...baiklah...senyuman negatif di situ..(T_____T)'..... keluarla silat gayung ku bila ada hujan cicak..huhuu...


apa2 pun....sentiasa syukur dan senyum.... hahah... oklah...agak baru lagi kalau nak cerita macam2 kan.. entry akan datang In Sha Allah akan shre pengalaman bergelar Cikgu ni... so...kepada teman2 selamat bertugas dengan ikhlas dan buktikan keluaran IPG The Best !!! Boleh Bah Kalau Kau.... haha

P/S: at kampung servy barang  yang boleh diangkut ke rumah baru..(^___^)  wassalam...


No comments: