Sunday, March 31, 2013

Minta tinguk

Assalammualaikum....cak..!

hihih...agak lambat jga entry kali ni..
biasala...kat rumah baru bukannya ada line tuk on9..pakai brodband..alahai..
digi? lambat....Celcome? lidut...maxsis? entah la labu....
ni pun harapkan ehsan schoolnet je...lepas habis sesi pnp..bolehla...hehehe

aaa...sekarang tengah hujan lebat..biasa hujan2 ni orang suka termenung...mengenang kisah2 silam ke...
kenangan pahit manis bebagai...apa2 jela kan...
begitu juga dengan ku...tiba2 terkenang insiden minggu lalu...ohhhhh!!!
bila ingat sakittt der....kenangan ni aku katogerikan jenis pahit punya...
bila kita rasa kehilangan...mmmm.....

ooo...nak dijadikan cerita...

aku terpaksa mengucapkan selamat tinggal kepada dia...
selamat tinggal...biasanya kita ucapkan kepada individu2 yang akan meninggalkan kita kan...
biasanya yang akan pergi jauh....jauhhh....agak susah untuk berjumpa semula...
atau dalam kategori yang pergi...dan tidak akan berjumpa selama-lamanya...
dan kisahku...selamat tinggal ini adalah untuk yang terakhir kalinya...
buat si dia yang sentiasa menemaniku...

Handphone...Samsung..Dot3.. inilah dia kesayanganku yang pergi meninggalkan aku...huhuhu
ceritanya bermula semasa aku pergi ke sebuah bengkel kereta untuk" menservis" keretaku...
tengah sebok mengemas semua harta benda yang ada dalam kereta untuk ku pindahkan ke kereta sebelah...
entah macamana..kesayangganku itu pula yang aku terlupa...
selepas satu jam lebih barulah aku teringat bahawa phn tersebut kuletakkan dalam kocek kereta..
ooo...debaran hati ku membuatkan aku nekad untuk menyelamatkannya...
namun.....namun.....namunnnn......
oooooo.....tidak ku sangka kelalaian itu mengakhiri pertemuan kami...

sedih...baru sebulan lebih pakai... wajahnya masih baru..
bertambah sedih bila mengenankan si dia itu merupakan simbolek kepada sebuah kenanganku..
dipendekkan cerita....aku yang masih tidak berpuas hati telah meminta pertolongan daripada seseorang yang memiliki kelebihan mencari barang hilang...dia ku gelar En.S...
En.S meyakinkan aku bahawa si dia telah diambil oleh pekerja bengkel yang x brtnggungjawab..
seketika ...semasa berurusan dengan tauke dan maneger bengkel aku terangkan masalahku....

Maneger bengkel yg kelihatan ragu2 setelah aku ceritakan bahawa aku telah merujuk kepada orng pandai "minta tinguk" kemudiannya meminta izin keluar sebentar...
sekembalinya dia ... dengan muka yakin dia mengatakan bahawa  memang orang bengkel la menggambilnya...
setelah ku tanyakan ... rupa2nya... dia juga merujuk lagi  kepada dua org pandai yang berbeza lagi...
katanya..kalau seorg yang cakap memang diragukan...ini ada 3 tempat "minta tinguk" semua menyatakan perkara yang sama...
Dan lagi ciri2 si penggambil dinyatakan sekali...
Seorang yang kurus...tinggi...berambut panjang..dan bergigi besar di depan(gigi arnab)

Pening kepalaku..bila orang yang dimaksudkan langsung tidak mahu mengaku...
Taukeh kedai menyuruh aku membuat laporan polis..atas alasan kes kecurian dalam kereta...
tetapi memmandangkan bukti tidak kukuh...polis mengesyorkan aku selesaikan cara luar saja...
Taukeh bengkel hanya bersetuju untuk hanya membayar 50%  daripada harga si dia...
katanya ehsan kerana insiden itu berlaku dikedainya..
lagipula...taukeh berbangsa Cina itu langsung tidak mengiktiraf kaedah "minta tinguk"...kolot katanya...
tapi manger bengkel yang percaya..kerana dia sendiri pengamal kaedah2perubatan tradisonal...
Dialah yang bertungkus lumus membantu menyelesaikan msalahku..
dan bila bos mengamanahkan dia menyelesaikan masalahku... disanalah aku berkeras untuk meminta ganti rugi sama seperti kerugianku...dia sendiri mengakui kelalaiannya mengabaikan keretaku tanpa pantauannya..

Akhirnya selepas 2 hari perbincangan ...manger bersetuju untuk membayar ganti rugi sebanyak 80%... dan oleh kerana aku terlalu keletihan berulang alik ke bengkel ini...
aku turut bersetuju dengan penyelesaian itu...
Syukurla dapat juga lebih separuh....tapi....
sedihnya...terlalu banyak gambar2 kenangan yg belum sempat ku copy ada pada si dia...
ada yang mengesyorkan aku meminta untuk memanaskan badan si penggambil...
lagi teruk ada yang mencadangkan aku memindahkan "barang" kerana menghianat pelngan..
tapi...aku redho untuk kehilangan harta dunia...
dan urusan selebihnya dengan org tu...
Biarla Allah yang uruskan...

P/S: Selamat Tinggal Kawanku yang setia....






No comments: