Saturday, October 1, 2011

Perkataan korea yang selalu kita dengar bila tengok Korea Drama..

Salam olzz...

u olls peminat drama korea?? wah..mesti nda ketinggalan tengok cerita2 terbaru kan...for me..bukan la peminat tegar...tapi kalau ada barang bagus dari kawan2 kampus ni....gerenti layan..silap hari bulan aku pulak yang berdrama tengok drama tu...napa? bila sampai ja sn sedih, habis la bekotak2 tisu aku kerjakan.. jiwa halus la katakan..halusss la sangat...hihihi

Satu benda yang aku suka buat bila tengok KD , kat tangan mesti sediakan pen dan kertas…sambil2 tengok layan feeling tu…aku rajin CELUP perkataan2 korea tau…yang susah2 janganla…bebelitt nanti..yang simple2 ja…aa…bawah ni hasil celupan aku time tengok Drma LIE TO ME & DREAM HIGH…. Eee…sebelum tu…ni mau bagtau…ejaan adalah berdasarkan pendengaran dan cara mudah sebut tau…asal bunyi betul ja..kalau korang rasa ada salah ejaan…ada aku kesah?? Ni aku yang celup…kalau korang nda puas hati…Pi celup sendiri words korang k…hihihii…

Korea/ melayu / BI

Kumao/kumawayo/kumamta/kamsahamida= Terima kasih / Thanks

Anyosayo= slam sejahtera/helo

Yapussayo = helo/hi

Arasso/aracchi = saya faham/faham/understand

Bian/bianeyo/bianata/cusongeo/ cusohamidha =Maaf/ sorry

Biyana talke =saya kata saya minta maaf/ I said im sorry

Aneyo = tiada apa2/ its nothing

Kaccaangga? = kamu tidak pergi?/ u dnt wnt go?

Kaa = pergi/go

Talkeo = saya pergi / im leaving

Kalkae = im going

Bo go yo = mari pergi/ lets go

Da gay o = saya datang/ im coming

O asso = kamu da sampai/kamu da datang/ kamu di sini/ u r here

Kacci barayo = jangan pergi / don’t go

Kacikalbuja = saya pergi bersama kamu/ saya ikut/ I’ll go with u

Calkayo = jaga diri/ hati-hati/take care

Cal ka = jumpa lagi/ c u again

Anjeosso = bila kamu sampai?/ when didi u come?

Congmal/cong me / congmalyo = betul2/sangat /true/truly

Kerom = hal itu/that/betul

Kuriku/ kurikuccu = dan lagi/ future more

Kere = betul

An day/ andui = tidak/ tidak boleh/ cannot

Shero = Tidak mau/don’t want

Bua ake = apa ini/ what it is?

Pimin = rahsia/ secret

Susae = pelik

Anja / anjayo = duduk/ silakan duduk/ plse sit

Kol otoke ara = macam mana awak tahu/ how did u know?

Kincana = baik2 / tidak apa/ok/ it alrite

Cukitta = bagusla/ suka/ that good

Oti = di mana/ where

Dekoilla/dekoirra = milik saya/its mine

Ara = saya tahu/ I know

Ul ci man = jangan menangis / don’t cry

Way wu ro go? = kenapa kamu menangis ? /why r u crying?

Kincana = baiklah

Bundey = apa dia? / what is it?

Erona = berdiri / stand up

Samsun = pakcik/uncle

Piccessayo? = adakah kamu lupa? / did u forget?

Busun = cakap

Busun suria = cakap apa/apa maksud kamu/ what did u say/ what u mean

Cukkahamida = tahniah/ congratulation

Kurekucua = sangat gembira/ happy

Cokka/ cokkaman / cokaman yo= tunggu/ tunggu sebenta/ wait, wait a second

Yobo = saying/my love/hubby

Edi manayo? = kamu sibok? / r u bzy?

Ambapayo =saya tidak sibok/ im not bzy

Yoki/ipo/ eko =yang ini/ this is/this one

Kurokkuna o begitu/ I see it

Deka = saya/ me

Sarang/yone= cinta/ sayang/love

Sarangheyo = saya cinta kamu/ saya saying kamu/ I love u

Do yo ne? = kamu dilamun cinta?/ r u in love

Bolla = saya tidak tahu/ I don’t know

Bariba = katakan/ beri tahu/ tell me/ say it

Cukki = mati/ die

Yoksu = janji

Ol ma na? = berapa lama? / how long?

Bo = apa/ what

Kende = baikla/ ok

Kende/ kun yang = tapi/but

Keresso = dan lagi/so

Ceresin = mimpi/ impian/ dream

Pappo = bodoh/ stupid

Ku ma na ja/ ka man ma na ja = mari akhiri nya/ lets end it/ lets stop here

Day ka pa = dompet saya / my purse

Epo/Epputa/ ya pun ne = cantik/sangat cantik/ its pretty

Am tun = apa pun/ anway

Da to te o = selesa/ suam2/its warm

Kuk shi= ada kemungkinan/ adakah/barangkali/maybe

Da to = to me

Dal tomuney = sebabkan saya/ becse of me

Way o? / way = kenapa

Dega = yang ini/ this is/

Kaccayo = ambillah/plse tke it

Kec co? = betul kan/ bukankah/ its true? /don’t we

Dam bu the =saya tidak boleh/ saya tidak dapat/ I cant

Cua = suka/ baiklah/ok/like

Kurakki cua? = kamu sangat suka?/ sangat gembira/ r u that happy

Day= baikla/ya

Day cua yo= ya saya gembira/ yes im happy

Ye gi cum ha chio? = Boleh kita berbicara? Can we have a talk?

Ma shi op say o? = tiada selera?

Dugo/ dugo ya = siapa/kamu siapa/siapakah dia/ who

Pukuspasao = saya rindukan kamu/ I miss u

Coki nan deyo =ini saya/ it me

Ham bun man = sekali saja/ just once

Jia run aja = kawin dengan saya/ marry me

Pasta = sedap/ good,

Appa =sakit? /hurt

Kunde= tapi/but

Dekuarasaramea= seseorang yang saya kenal/ someone I know

Kam ca ka = menakutkan/ that screme

Cheynecukkahamidha = selamat hari jadi/ happy birth day

Na po ya? = boleh kamu jumpa saya? Boleh kamu Nampak saya/Can u c me

Ke so = kamu da bangun/ u wake up

Otokaci = apa perlu saya buat?/ what shuld I do?

Q kananunday= saya tidak ingat/ I don’t remember

Kuresunna? = oh..did i?/ did so?

Cabal= tolong/ plase

Pugi = putus asa/give up

Torokasayo = selamat tinggal/ good bye

Toro ka= masukla/pergilah, go on

I’ll gissimida = saya faham/ saya mengerti/I understand

umma/ omunyim= mama/ mother

appa/ abuchi = bapa/ father

harabuchi = datuk/ grend father

uppa/ heyong = abang

unni/noona = kakak

dongseng = adik

ahjusshi/samsun= pakcik/ uncle

ahjumma/imu = makcik/ auntie

haa...best kn? best kan? ni yang dikatakan sambil menyelam sambil minum air...da suka tengok drama korea..apa salahnya belajar sikit-sikit kan...mana tau kot-kot murah rezeki...bleh pg melancong di korea... ada la tau sikit2 bila dengar bunyi perkataan-perkatan di atas ni kan...ahahhaha....

P/S: Cikgu Comel ngan de geng ada juga pasang angan2 buat reunion di korea...angan2 nda salah kan? tunggu da keja nanti...hihihi (^___^)ok talkeo!

No comments: