Tuesday, October 11, 2011

Bahang Yang agak Hangit?

Assalammualaikum olz...

ok...entry kli ni agak panas skit...so pastikan kipas angin korang dalam vol 5 okeh...

Isu yang agak sensetif untuk dijulang2 sebagai topik terhangat di muka hadapan berita....Isu tentang "Profesyen Guru Di Negara Kita"... pernah dengar?

Sebenarnya isu bidang kerja guru ni bukannya satu isu yang baharu ?? klau korang perasanlah ye.. actly, isu profesyen keguruan ni memang sering menjadi perhatian masyarakat... almaklumlah... Rakyat Malaysia ni kan prihatin tahap dewa-dewi..Bila ada kes2 berkaitan guru...Isu liwat anak murid, rogol, cabul, pecah amanah,dera murid, rotan dan macam2 lagi....bukan nama guru tu yang disebut sebagai pesalah....tapi lebih kepada membaling Taik kepada profesyen guru pula..Disebut berulang kali...diulang-ulang...dan akan diulang lagi bila ada guru yang menimbulkan masalah lain...Masing-masing mahu menjadi pengkritik bebas.... tidak kurang pula kelompok yang berlumba-lumba mahu menjadi hero... mahu menyelamatkan keadaan dengan menyerang balas kritikan tersebut...ishk2....Sini cakap...sana cakap...sini cerita lain...sana cerita lain-lain... waaah.....Masyarakat kita ni klau pasal becakap memang hebat...kalaulah mutiara boleh keluar dr mulut semasa bercakap tu....gerenti Negara kita akan jadi Negara terkaya di dunia....(siapa setuju angkat kening..)

Terbaru....kes gaji guru yang bakal dinaikkan dalam bajet 2012...yang ini pun dipertikaikan juga tau...ada pihak mengatakan...gaji guru tak setimpal dengan kerjaya yang bermula jam 6.50-12.50... kerja setengah hari...Mengajar tak seberapa...tapi gaji ribu2...elaun macam2... !! (dengan penuh rasa sakit hati diorang cakap kan...)..bila mendengar isu ni dibesar-besarkan..terus bermain di minda...siapa lah yang mula membuat kenyataan seolah-olah meletakkan kesalahan yang besar dibahu para guru... Rasanya org yang tahu dan berani cakap benda ni secara umum...bukanla orang biasa-biasa kn? mesti yang terpelajar kan... ?..yelaa...kalau korang suruh orang tua dari pelusuk KG....jangan kan bagi pendapat, pandangan, komen dan seumpamanya....bercakap sepatah dua pun diorang segan...takut tersalah cakap...yela orang KG ni kan berpegan kepada adat dan terjaga sopan santunya..."Kerana pulut santan binasa, kerana mulut yang x insuren, badan pula bergendang derita"... ( this is new phrase...sila peka ok ?)

Kalau semua mau jadi pengkritik yang lantang bersuara ...siapa pula mahu menjadi pendengar.. ye tak??..Haku pula yg naik emo di sini....oh tidaakkk.!!...Sebagai guru pelatih yang bakal bergelar guru tidak lama lagi (Insyallah)... Haku rasa agak terkilan juga kot dengan isu yang sering dikaitkan dengan profesyen keguruan ni..Teringat sejenak kisah2 bapa, mama, n orng tua2 yang menyatakan bahawa profesyen keguruan ni dulu sangat dipandang tinggi..sebab tu kot dulu susah mana pun ada juga yang pegang jawatan tinggi-tinggi..tu sebab berkat hormat guru la tu kot...kan?? yela...memangla selain usaha dia sendiri dan berkat doa maka bapak dia.. restu guru pun penting apa klau kita mau berjaya...kan..kan...?

Biar la apa orang lain mau cakap2...yang haku tahu...haku study bagai nak rak ni semata-mata mau berkhidmat dalam profesyen pendidikan...so..berbekalkan doa2 dari keluarga, guru-guru terdahulu dan rakan2, diselitkan pula usaha serta tawakal...Haku Nekad akan berjuang dalam opsyen yang da haku ceburi ni...Insyallah...

P/S: Guru...oh guru ...tanpa guru siapalah kita...yang mengajar agar celik huruf dan angka.. yang mendidik agar tahu kira dan baca ..cikgu comel mahu jadi lebih dari seorang guru iaitu pendidik... insyallah...

No comments: